Als tiener begon mijn voorliefde voor straaljagers na het zien van de film hit Top Gun met onder meer Tom Cruise en Val Kilmer. Daarna volgden bezoekjes aan vliegshows, het kopen van merchandise en de eerste kennismaking met de, voor radar vrijwel ontraceerbare, futuristisch ogende F-117 Nighthawk. De teleurstelling was dus ook groot toen ik in 4 atheneum mijn vakkenpakket moest gaan samenstellen en de decaan mijn F-16-droom als een ballon uiteen liet spatten. Ik bleek namelijk niet zo exact als nodig, maar wel talig, waar ik destijds overigens het nut niet zo van inzag. Ik ging dus voor het zogeheten pretpakket, maar voor mijn toekomstbeeld, dat in duigen viel, was het op dat moment allerminst prettig…
Nu vele jaren later kan ik er de humor wel van inzien. Met name wanneer ik deze anekdote met mijn leerlingen deel en zij mij lachend vol ongeloof aankijken, realiseer ik me dat sommige dromen precies dát moeten blijven: bedrieglijke fantasieën.
Dan nu het (Waal)bruggetje naar de waanzinnige foto bij deze column. Met aan de rechterzijde de Stevenstoren en aan de linkerkant de spoorbrug, met daarboven een Zeppelin. Met name die Zeppelin intrigeert. Het oogt buitenaards, surrealistisch, alsof het niet echt kan zijn. Net zoals de eerste keer dat ik de F-117 Nighthawk zag. Niets blijkt minder waar: de foto genomen rond 1930 is zo echt als het stukje dat ik schrijf, maar verder dan een onnauwkeurig jaartaal en een afdruk kwam ik niet.
Naar wie was dit sigaarvormig luchtschip vernoemd? Waartoe diende deze vlucht? Wat ging er door degenen heen die naar boven keken? En maakte hun hart ook een huppeltje of sloeg deze op hol?
De naamsgeschiedenis van de Zeppelin is er één zoals vele, vernoemd naar de uitvinder, graaf Ferdinand von Zeppelin, die het in 1895 patenteerde als een ‘lichter-dan-lucht’ vliegend tuig. Gevuld met waterstof en bedoeld als eerste bestuurbare luchtballon voor massatransport van commerciële lasten en personen. De vreedzame functie werd echter ongedaan gemaakt door de Duitse krijgsmacht die er tijdens de Eerste Wereldoorlog andere doeleinden voor bedacht met de bombardementen van Luik, Antwerpen en Londen als gevolg.
Nijmegen, dat zich op dat moment in het interbellum bevond, bleef dit alles gelukkig bespaard. Na verder speurwerk bleek de exacte datum van de overvlucht 3 oktober 1928. Het betrof een proefvlucht en De Gelderlander wijdde er op de eerste pagina de volgende woorden aan: ‘Bewondering moet ons vervullen voor Dr. Eckener en de zijnen, die de geniale uitvinding van wijlen graaf Zeppelin hebben weten op te voeren tot een verkeersmiddel, dat nieuwe perspectieven opent voor het transport door de lucht.’ Om te vervolgen met: ‘Al degenen, die gisteravond den imposanten luchtkruiser zoo kalm en statig hebben zien voorbij stevenen, zullen zich kunnen indenken, hoe een staf van ingenieurs arbeidt aan de vervolmaking van het groote verkeersluchtschip.’
Echter een lange geschiedenis was dit voertuig helaas niet beschoren. Het doek viel enkele jaren later nadat er zich met de Hindenburg in 1937 een grote ramp voltrok in New York waarbij 35 mensen omkwamen.
Jammer vind ik dan ook dat ik dit luchtschip nooit met eigen ogen boven mijn wonderschone stadje zal waarnemen, maar gelukkig hebben we de foto nog…
Houje!
Heb je een vraag over Nijmeegse zaken waar je tot op heden geen bevredigend antwoord op hebt gehad? Dat mag over actuele zaken, historische zaken of broodjeaap-verhalen gaan, maar ook een onopgelost mysterie zijn ….kortom, alles wat een toereikend antwoord behoeft. Mail ideeën of suggesties naar: redactie@nieuwsuitnijmegen.nl en dan hoop ik binnenkort weer een tipje van de sluier te kunnen oplichten.